Gdzie zgłosić wyciek danych osobowych pracowników? Skuteczne sposoby zwalczania cyberprzestępczości..

unnamed file 1

W erze powszechnej cyfryzacji i rozwoju technologii komputerowej większość danych przechowywana jest w formie elektronicznej. To spore ułatwienie, które pozwala na szybką obsługę informacji bez konieczności przygotowania tradycyjnych dokumentów i archiwów. Niesie jednak spore ryzyko – cyberprzestępcy i hakerzy mogą uzyskać do nich dostęp. Jak się przed tym chronić? A przede wszystkim: co należy zrobić w przypadku wystąpienia takiej sytuacji w firmie? Odpowiadamy w poniższym artykule…

Kiedy mamy do czynienia z wyciekiem?

Wyciek danych następuje wtedy, gdy dochodzi do naruszenia ochrony informacji osobowych dotyczących pracowników firmy, kadry kierowniczej i właścicieli, a także poufnych danych konkretnego przedsiębiorstwa. Taka sytuacja zwykle oznacza naruszenie bezpieczeństwa i niezgodnego z prawem zniszczenia, utracenia lub zmodyfikowania danych prywatnych, a także ich publicznego ujawnienia osobom trzecim.

Do wycieku może dojść w wyniku lekkomyślności pracowników i ich bezpośredniego ujawnienia, jak również w wyniku przestępstw, które coraz częściej przeprowadzane są poprzez elektroniczne bazy danych. Aby odpowiednio zareagować, w przypadku wystąpienia podobnych problemów przyda się dobra kancelaria prawna e-commerce, która podpowie jak działać dalej przy takiej sytuacji.

Jak postępować w przypadku stwierdzenia wycieku?

Przede wszystkim, w pierwszej kolejności trzeba znaleźć źródło takiego wycieku informacji oraz zabezpieczyć pozostałe dane, które nie przedostały się jeszcze w niepowołane ręce. Warto przyjrzeć się również okolicznościom wydarzenia, aby poprawnie zidentyfikować sprawcę i ewentualnie dostarczyć cennych poszlak organom śledczym

W kolejnym kroku należy zgłosić fakt wystąpienia wycieku danych Prezesowi UODO. Administrator ma na to czas do 72 godzin po czasie stwierdzenia naruszenia prawa, w jego imieniu może się tym zająć również współpracująca kancelaria prawna. Sklepy internetowe, a także innego typu przedsiębiorstwa powinny później poinformować wszystkie osoby, których informacje przedostały się w niepowołane ręce o wystąpieniu takiej sytuacji.

Czy można się przed tym zabezpieczyć?

Aby uniknąć wycieku danych, trzeba zadbać o ich zabezpieczenie w archiwach firmy. Przede wszystkim warto skorzystać z odpowiedniego oprogramowania i komercyjnych baz danych, dzięki którym informacje będą w bezpieczny sposób przechowywane. 

Przydatna okarze się również obsługa prawna e-commerce, która zawsze będzie pod ręką i udzieli wskazówek na wypadek wystąpienia takich problemów. Ponadto adwokat pomoże w przypadku wystąpienia roszczeń ze strony poszkodowanych klientów, których wyciek danych bezpośrednio dotyczył.

Jeśli chodzi o przeciwdziałanie cyber przestępczości, warto też zainwestować w skuteczny antywirus oraz uaktualnioną zaporę sieciową. Pozwoli to znacznie ograniczyć ryzyko transferu niepożądanych plików do sieci komputerowej przedsiębiorstwa.

Zobacz również

Kupujesz mieszkanie? Jakie formalności czekają Cię w momencie zakupu nowej nieruchomości?

photo 1612320582827 a95ab2596dbccropentropycstinysrgbfitmaxfmjpgixidMnwxNDA1NTd8MHwxfHNlYXJjaHw2M3x8YXBhcnRtZW50fGVufDF8MHx8fDE2Nzc1ODkxMTQixlibrb 4.0.3q80w1080
Zakup mieszkania to duża inwestycja, dlatego dużo osób obawia się tego typu transakcji. Jednym z czynników potęgujący obawy jest fakt, że wiele osób kupuje mieszkanie po raz pierwszy. Z tego ...

Dlaczego nie należy rezygnować z pomocy prawnika z powodu obawy przed kosztami? Znajdź dla siebie najlepsze rozwiązanie

photo 1502465771179 51f3535da42ccropentropycstinysrgbfitmaxfmjpgixidMnwxNDA1NTd8MHwxfHNlYXJjaHwyN3x8bGF3fGVufDF8MHx8fDE2NjQ2MjM2MTAixlibrb 1.2.1q80w1080
Pracując w Niemczech, możemy napotkać różne problemy związane z naszym zatrudnieniem. Oczywiście, zatrudniając się u niemieckiego pracodawcy, nie jest to równoznaczne z tym, iż po pewnym czasie pojawią się jakieś ...