Dlaczego lakier samochodowy się marszczy?
Wykonanie idealnie połyskującej powłoki lakierniczej wcale nie jest proste. To skomplikowany proces, ciągnący się czasem nawet przez kilka tygodni, podczas którego pracownicy muszą wykazać się dużą precyzją. Nawet minimalny błąd skutkuje poważnymi defektami, a jednym z najczęstszych jest marszczenie się lakieru. Jak go uniknąć?
Dlaczego lakier się marszczy?
Przyczyn powstawania defektu może być kilka, lecz najczęściej są one związane z błędami popełnianymi podczas lakierowania. Samo marszczenie wynika z miejscowego podnoszenia się powłoki lakierniczej. Może to być spowodowane reakcją chemiczną między dwoma źle dobranymi podłożami.
Zbyt gruby lakier również po czasie może się marszczyć. Defekt wywołują również błędy popełniane podczas malowania samochodu, dotyczące doboru niewłaściwych preparatów czy braku zachowania odpowiedniego czasu schnięcia nałożonych warstw. Pęcznienie lakieru mogą wywoływać również zanieczyszczenia, których nie pozbyliśmy się na początkowym etapie procesu.
Jak tego uniknąć?
To częsty błąd początkujących lakierników, który trzeba wyeliminować poprzez doświadczenie. Z czasem precyzja naszych działań zwiększy się i nie będziemy popełniać podstawowych błędów, które doprowadzają do zniszczenia nowej powłoki lakierniczej. Podczas malowania auta trzeba pamiętać przede wszystkim o sterylnych warunkach oraz aplikacji warstwy o właściwej grubości.
Przed rozpoczęciem malowania dobrze jest przeprowadzić próbę natryskową, dzięki której sprawdzimy czystość i sposób działania dysz pistoletu. Warto też stosować produkty od jednego dostawcy, które nie będą wchodzić w reakcje między sobą. Przerwy technologiczne również mają kluczowe znaczenie w kontekście trwałości nowo powstałej powłoki lakierniczej.
Uszkodzony lakier trzeba będzie poprawić
Niestety zmarszczek nie da się usunąć lub wypolerować. Takie defekty będą wymagać ponownego malowania, co może być kosztownym zabiegiem. Jeśli pokrywają one jedynie niewielki fragment pojedynczego elementu, sprawa będzie znacznie prostsza. Wystarczy wtedy ponownie pomalować powierzchnię, pamiętając o właściwej kolejności prac.
Samochód z poważnymi defektami na całej karoserii może wymagać gruntownej renowacji. W przypadku starszych modeli często jest ona nieopłacalna, ze względu na fakt, że koszty malowania przekroczą faktyczną wartość samochodu. Warto zatem reagować od razu po zauważeniu pierwszych zmarszczek na karoserii. Bagatelizowanie problemu szybko doprowadzi do dalszych uszkodzeń powłoki, których usunięcie będzie już znacznie droższe.