Co to jest umowa zlecenie? Sprawdzamy czy ta forma współpracy się opłaca

Co to jest umowa zlecenie? Sprawdzamy czy ta forma współpracy się opłaca

Form zatrudnienia jest kilka. Ich różnorodność ma pomagać w dostosowaniu sposobu pracy i rozliczenia z pracownikiem. Czasem jednak pracodawcy korzystają z umów, które po prostu bardziej się im opłacają. Bardzo częstym zjawiskiem jest proponowanie zatrudnionemu rozliczeniu na podstawie umowy-zlecenie przy standardowym stosunku pracy. Dlaczego ten typ współpracy jest tak popularny?

Czym charakteryzuje się umowa-zlecenie?

To umowa cywilno-prawna, która jest jedną z najczęściej zawieranych wśród Polaków. Przez kontrakt, przyjmujący zlecenie jest zobowiązany do wykonania określonej czynności prawnej dla przedsiębiorcy. Przy czym w odróżnieniu od umowy o dzieło, tutaj przedmiotem umowy jest sama czynność, która ma zostać wykonana, a nie jej efekt końcowy.

Umowa zlecenie niesie ze sobą wiele korzyści. Jako że jest obsługiwana wyłącznie poprzez przepisy kodeksu cywilnego, pracodawca nie ma w tym przypadku obowiązków związanych z kodeksem pracy. Nie musi więc odprowadzać obowiązkowych ubezpieczeń społecznych, a osobie zatrudnionej przysługują wyłącznie te prawa, które zostały zawarte w treści umowy. 

Umowa zlecenie a stawka godzinowa

W związku z nowelizacją przepisów, przy tego typu kontrakcie została wprowadzona kwota minimalnego wynagrodzenia, która, podobnie jak przy umowie o pracę wynosi 18,30 zł/ godzinę. Przepis ten dotyczy umów zawartych po 1 stycznia 2017 roku, znajduje również zastosowanie przy dokumentach ze wcześniejszą datą.

Ustalenie odgórnej kwoty za godzinę nakłada na pracodawcy dodatkowy obowiązek ewidencjonowania czasu wykonywanych działań. Powinna ona być prowadzona w takiej formie, by organy kontrolujące mogły szybko zweryfikować, zastosowanie wymogów dotyczących minimalnej stawki godzinowej. W przypadku problemów kancelaria prawna e-commerce może wspomóc przedsiębiorstwa udzielając niezbędnych porad dotyczących przepisów i zasad ewidencjonowania.

Jakie zapisy muszą znaleźć się w umowie-zlecenia?

W pierwszej kolejności w dokumencie warto zaznaczyć strony umowy. Powinno się określać ich podstawowe dane oraz czy są to osoby fizyczne, czy podmioty gospodarcze. W przypadku problemów ze sporządzeniem dokumentu przyda się dobra kancelaria prawna. Sklepy internetowe, które często zatrudniają pracowników na umowy zlecenie z pewnością docenią takie wsparcie.

W dalszej kolejności należy dokładnie opisać zlecenie i określić zakres planowanej współpracy. W dokumencie należy również podać termin ukończenia zadania i wysokość oraz sposób zapłaty wynagrodzenia. Należy również zaopatrzyć dokument w kwestie dotyczące odpowiedzialności, za ewentualne niedopełnienie warunków umowy.

 

Zobacz również

Jaki jest najtwardszy metal? Czy obróbka twardego metalu jest możliwa?

unnamed file 2
Metal to tworzywo, które jest wykorzystywane do produkcji wielu różnych elementów, w tym także sprzętów, z których korzystamy na co dzień. Wyróżniamy wiele rodzaju metalu, a więc należy mieć na ...

Z jakich materiałów odzież i obuwie ochronne powinno być wykonane?

unnamed file 5
Wiadomym jest, że odzież i obuwie ochronne powinny zapewniać bezpieczeństwo i spełniać najwyższe normy jakościowe. Zaopatrzenie pracownika w elementy zabezpieczające jego zdrowie i życie należy do pracodawcy, dlatego świadomość przy ...