Co ile km wymiana rozrządu będzie konieczna? Krótki opis procesu naprawy
Podczas eksploatacji pojazdu, poszczególne podzespoły i części w mniejszym bądź większym stopniu ulegają zużyciu. Dobrym przykładem jest rozrząd, który stanowi jeden z ważniejszych układów kontrolujących pracę auta. W trakcje eksploatacji jest on szczególnie narażony na działanie sił tarcia, oraz przeciążenia spowodowane zbyt dynamiczną jazdą, lub nierównościami na drodze. Warto więc przeprowadzać regularną kontrolę tego delikatnego systemu, aby ustrzec się przed poważniejszymi problemami.
Jak często warto kontrolować rozrząd?
Zwykle przegląd rozrządu warto przeprowadzić po przekroczeniu 200 tys. km. jazdy. Obecnie stosowane są mocne, wytrzymałe paski i podzespoły, które są dość odporne, by wytrzymać taki przebieg. Warto jednak zaznaczyć, że stan układu rozrządu zależy od wielu innych czynników, takich jak model i marka pojazdu, sposób eksploatacji pojazdu oraz system jego smarowania.
Na znacznie szybsze zużycie paska może wpływać dynamiczny styl jazdy. Wymusza on częstsze korzystanie z pełnej mocy silnika. Na pracę rozrządu wpływa również stanie w korkach oraz zużycie jednostki napędowej.
Dobry mechanik zaleci wymianę paska po około 5-letnim okresie jego używania, niezależnie od wskazań na liczniku kilometrów. W trakcie wymiany rozrządu warto również wymienić napinacz. Taką operację przy niewielkiej opłacie przeprowadzi warsztat samochodowy. Kraków to miasto, w którym szybko można dokonać kompleksowej wymiany elementów rozrządu.
Dlaczego rozrząd jest tak ważny?
Układ ten jest odpowiedzialny za wiele niezbędnych funkcji, takich jak dostarczanie mieszanki paliwowo-powietrznej, kontrolę dopływu powietrza do cylindrów silnika czy redukcję poziomu spalin.
Rozrząd kontroluje również prawidłowy obieg cieczy w układzie chłodzenia. Układ także napędza pompę oleju, która utrzymuje także odpowiednie jego ciśnienie. Dodatkowo, w przypadku systemów z bezpośrednim wtryskiem mieszanki paliwowej, układ jest odpowiedzialny za ruch pompy wysokiego ciśnienia w silniku. Jak widać, rozrząd jest systemem, bez którego nie można bezpiecznie podróżować samochodem. Warto więc regularnie odwiedzać serwis samochodowy i kontrolować jego stan.
Serwisowanie wiąże się z pewnymi kosztami
Koszty napraw rozrządu mogą być zróżnicowane. Zależą one głównie od ceny i jakości zamienników oraz skali napraw. W niektórych przypadkach możliwa będzie bowiem jedynie wymiana paska, przy innych modelach razem z nim trzeba usunąć również zużyty wariator faz, element spinający wałki czy koła pasowe.
Standardowo opłaty za naprawy mieszczą się w przedziale od 500 do 1500 zł. Wyższe kwoty, mechanik samochodowy zwykle zaproponuje w przypadku konieczności demontażu całego układu napędowego. Choć koszty wydają się być spore, warto zaznaczyć, że rozrząd nie wymaga częstych napraw – do serwisu należy udać się po upływie 5-letniego okresu eksploatacji.