Jaki podkład pod lakier bazowy?
Pokrycie karoserii lakierem to nie lada wyzwanie, które wymaga cierpliwości, staranności i dokładności. Kilkuetapowy proces może trwać wiele dni, a wszystko po to, by uzyskać idealny kolor i diamentowy połysk. Aby taki efekt osiągnąć, stosowane są różne lakiery samochodowe, takie jak podkład, bazowy lakier i bezbarwny preparat. Dziś pod lupę weźmiemy ten pierwszy i sprawdzimy jakie cechy powinien mieć, by prace lakiernicze zakończyły się powodzeniem.
Czym jest podkład?
Jak sama nazwa wskazuje jest to preparat nakładany na karoserię bezpośrednio przed lakierowaniem. Jego zadaniem jest przygotowanie powierzchni oraz polepszenie właściwości wiążących, dzięki którym kolejne warstwy będą idealnie przylegać do powłoki.
Podkład pozwala również wyrównać drobne defekty w strukturze lakieru. Co prawda powinny być one już wcześniej dokładnie wyszlifowane i zaszpachlowane, niekiedy jednak zdarza się, że wciąż pozostaje chropowata struktura. Podkład uzupełnia takie defekty i daje gwarancję doskonałej przyczepności. Hurtownia lakierów samochodowych może zapewnić produkty o różnych właściwościach, które będą dostosowane do konkretnego typu karoserii.
Jaki podkład dobrać?
Dystrybutor lakierów samochodowych udostępnia 2 typy preparatów podkładowych utworzone na bazie składników akrylowych i epoksydowych. Oba odznaczają się wysoką wytrzymałością i dobrze przylegają do struktury karoserii. Pomocne okazać się mogą również inne warianty preparatów, takie jak podkłady wypełniające do większych defektów karoserii, produkty przeznaczone do zabezpieczenia tworzyw sztucznych, a także środki w aerozolu, które znacznie łatwiej zaaplikować na powierzchnię.
Jak wybierać podkład? Przede wszystkim warto zorientować się które preparaty dostosowane są do preferowanego typu lakieru bazowego i kolejnych powłok. Można to sprawdzić na ulotce producenta lub pytając specjalistów. Warto również w trakcie doboru preparatu wybrać produkt, który łatwo można będzie nałożyć na powierzchnię.
Jak nakładać podkład samochodowy?
Przed zastosowaniem preparatu, należy przygotować elementy karoserii. W pierwszej kolejności warto uszczelnić i zaszpachlować wszystkie wgłębienia i niedoskonałości, które zaburzają wygląd elementu. Następnie przygotowaną powierzchnię należy przeszlifować, umyć oraz odtłuścić. Przed nałożeniem podkładu, powierzchnia powinna całkowicie wyschnąć.
Dystrybutor lakierów przemysłowych zaleca nakładanie preparatu cienkimi warstwami z odległości nie bliższej niż 25-30 centymetrów. Warto nałożyć kilka równomiernych powłok, które jeszcze dokładniej zabezpieczą podłoże samochodu. W zależności od produktu środek zasycha w czasie do dwóch godzin, po nim można przystąpić do nakładania lakieru bazowego.