Co to jest umowa zlecenie? Sprawdzamy czy ta forma współpracy się opłaca

Co to jest umowa zlecenie? Sprawdzamy czy ta forma współpracy się opłaca

Form zatrudnienia jest kilka. Ich różnorodność ma pomagać w dostosowaniu sposobu pracy i rozliczenia z pracownikiem. Czasem jednak pracodawcy korzystają z umów, które po prostu bardziej się im opłacają. Bardzo częstym zjawiskiem jest proponowanie zatrudnionemu rozliczeniu na podstawie umowy-zlecenie przy standardowym stosunku pracy. Dlaczego ten typ współpracy jest tak popularny?

Czym charakteryzuje się umowa-zlecenie?

To umowa cywilno-prawna, która jest jedną z najczęściej zawieranych wśród Polaków. Przez kontrakt, przyjmujący zlecenie jest zobowiązany do wykonania określonej czynności prawnej dla przedsiębiorcy. Przy czym w odróżnieniu od umowy o dzieło, tutaj przedmiotem umowy jest sama czynność, która ma zostać wykonana, a nie jej efekt końcowy.

Umowa zlecenie niesie ze sobą wiele korzyści. Jako że jest obsługiwana wyłącznie poprzez przepisy kodeksu cywilnego, pracodawca nie ma w tym przypadku obowiązków związanych z kodeksem pracy. Nie musi więc odprowadzać obowiązkowych ubezpieczeń społecznych, a osobie zatrudnionej przysługują wyłącznie te prawa, które zostały zawarte w treści umowy. 

Umowa zlecenie a stawka godzinowa

W związku z nowelizacją przepisów, przy tego typu kontrakcie została wprowadzona kwota minimalnego wynagrodzenia, która, podobnie jak przy umowie o pracę wynosi 18,30 zł/ godzinę. Przepis ten dotyczy umów zawartych po 1 stycznia 2017 roku, znajduje również zastosowanie przy dokumentach ze wcześniejszą datą.

Ustalenie odgórnej kwoty za godzinę nakłada na pracodawcy dodatkowy obowiązek ewidencjonowania czasu wykonywanych działań. Powinna ona być prowadzona w takiej formie, by organy kontrolujące mogły szybko zweryfikować, zastosowanie wymogów dotyczących minimalnej stawki godzinowej. W przypadku problemów kancelaria prawna e-commerce może wspomóc przedsiębiorstwa udzielając niezbędnych porad dotyczących przepisów i zasad ewidencjonowania.

Jakie zapisy muszą znaleźć się w umowie-zlecenia?

W pierwszej kolejności w dokumencie warto zaznaczyć strony umowy. Powinno się określać ich podstawowe dane oraz czy są to osoby fizyczne, czy podmioty gospodarcze. W przypadku problemów ze sporządzeniem dokumentu przyda się dobra kancelaria prawna. Sklepy internetowe, które często zatrudniają pracowników na umowy zlecenie z pewnością docenią takie wsparcie.

W dalszej kolejności należy dokładnie opisać zlecenie i określić zakres planowanej współpracy. W dokumencie należy również podać termin ukończenia zadania i wysokość oraz sposób zapłaty wynagrodzenia. Należy również zaopatrzyć dokument w kwestie dotyczące odpowiedzialności, za ewentualne niedopełnienie warunków umowy.

 

Zobacz również

Drzwi zewnętrzne do domu. Jakie kupić?

unnamed file 3
Poczucie bezpieczeństwa i prywatności we własnym domu dla każdego jest niezmiernie ważne. Rozpatrując elementy, które się na to składają, priorytetem okazują się drzwi wejściowe. Odpowiednio dobrane mogą stanowić wybitny element ...

Remontujesz swoje mieszkanie? Urządź wszystkie pomieszczenia w nowoczesnym stylu

photo 1489171078254 c3365d6e359fcropentropycstinysrgbfitmaxfmjpgixidMnwxNDA1NTd8MHwxfHNlYXJjaHwzfHxob21lJTIwZnVybml0dXJlfGVufDF8MHx8fDE2NzIzMjk4Njcixlibrb 4.0.3q80w1080
Aranżacja mieszkania to często czasochłonne, a także kosztowne zajęcie. Chęć odświeżenia swojego mieszkania i co najważniejsze zmiany jego aranżacji to proces, na który, decyduje się duża liczba osób. Nie zawsze ...