Gdzie zgłosić wyciek danych osobowych pracowników? Skuteczne sposoby zwalczania cyberprzestępczości..

unnamed file 1

W erze powszechnej cyfryzacji i rozwoju technologii komputerowej większość danych przechowywana jest w formie elektronicznej. To spore ułatwienie, które pozwala na szybką obsługę informacji bez konieczności przygotowania tradycyjnych dokumentów i archiwów. Niesie jednak spore ryzyko – cyberprzestępcy i hakerzy mogą uzyskać do nich dostęp. Jak się przed tym chronić? A przede wszystkim: co należy zrobić w przypadku wystąpienia takiej sytuacji w firmie? Odpowiadamy w poniższym artykule…

Kiedy mamy do czynienia z wyciekiem?

Wyciek danych następuje wtedy, gdy dochodzi do naruszenia ochrony informacji osobowych dotyczących pracowników firmy, kadry kierowniczej i właścicieli, a także poufnych danych konkretnego przedsiębiorstwa. Taka sytuacja zwykle oznacza naruszenie bezpieczeństwa i niezgodnego z prawem zniszczenia, utracenia lub zmodyfikowania danych prywatnych, a także ich publicznego ujawnienia osobom trzecim.

Do wycieku może dojść w wyniku lekkomyślności pracowników i ich bezpośredniego ujawnienia, jak również w wyniku przestępstw, które coraz częściej przeprowadzane są poprzez elektroniczne bazy danych. Aby odpowiednio zareagować, w przypadku wystąpienia podobnych problemów przyda się dobra kancelaria prawna e-commerce, która podpowie jak działać dalej przy takiej sytuacji.

Jak postępować w przypadku stwierdzenia wycieku?

Przede wszystkim, w pierwszej kolejności trzeba znaleźć źródło takiego wycieku informacji oraz zabezpieczyć pozostałe dane, które nie przedostały się jeszcze w niepowołane ręce. Warto przyjrzeć się również okolicznościom wydarzenia, aby poprawnie zidentyfikować sprawcę i ewentualnie dostarczyć cennych poszlak organom śledczym

W kolejnym kroku należy zgłosić fakt wystąpienia wycieku danych Prezesowi UODO. Administrator ma na to czas do 72 godzin po czasie stwierdzenia naruszenia prawa, w jego imieniu może się tym zająć również współpracująca kancelaria prawna. Sklepy internetowe, a także innego typu przedsiębiorstwa powinny później poinformować wszystkie osoby, których informacje przedostały się w niepowołane ręce o wystąpieniu takiej sytuacji.

Czy można się przed tym zabezpieczyć?

Aby uniknąć wycieku danych, trzeba zadbać o ich zabezpieczenie w archiwach firmy. Przede wszystkim warto skorzystać z odpowiedniego oprogramowania i komercyjnych baz danych, dzięki którym informacje będą w bezpieczny sposób przechowywane. 

Przydatna okarze się również obsługa prawna e-commerce, która zawsze będzie pod ręką i udzieli wskazówek na wypadek wystąpienia takich problemów. Ponadto adwokat pomoże w przypadku wystąpienia roszczeń ze strony poszkodowanych klientów, których wyciek danych bezpośrednio dotyczył.

Jeśli chodzi o przeciwdziałanie cyber przestępczości, warto też zainwestować w skuteczny antywirus oraz uaktualnioną zaporę sieciową. Pozwoli to znacznie ograniczyć ryzyko transferu niepożądanych plików do sieci komputerowej przedsiębiorstwa.

Zobacz również

Jaka spółka jest najbezpieczniejsza? W jaki sposób założyć taką spółkę?

Jaka spółka jest najbezpieczniejsza? W jaki sposób założyć taką spółkę?
Zakładanie działalności zawsze budzi w nas pewne wątpliwości. Największą obawą, jaka dotyczy młodych przedsiębiorców jest to, czy firma utrzyma się na rynku. Jednak oprócz tego warto zwrócić także uwagę na ...

Dlaczego warto kontynuować naukę na studiach magisterskich na kierunku dietetyki? Jak wpłynie to na twoją wiedzę?

photo 1580537782437 8d6a0ca13de6cropentropycstinysrgbfitmaxfmjpgixidMnwxNDA1NTd8MHwxfHNlYXJjaHwzNXx8dW5pdmVyc2l0eXxlbnwxfDB8fHwxNjc0Njg4OTk2ixlibrb 4.0.3q80w1080
Ukończyłeś studia licencjackie na kierunku dietetyki, ale nie chcesz na tym kończyć swojej nauki. Jest to bardzo ważne, ale też stanowi to dobry krok. Dietetyka to dziedzina, która wymaga profesjonalnego ...